Què hem de saber sobre la hipertensió arterial?

La hipertensió és l’augment crònic de les xifres de tensió arterial que a llarg termini comporta l’enduriment i engruiximent de les parets de les artèries dificultant el pas de la sang. La majoria de les persones que són hipertenses no ho saben perquè pot estar present molt temps sense manifestar-se i si no es tracta de manera adequada pot donar complicacions severes com l’infart de miocardi, la trombosis, l’hemorràgia cerebral i també problemes renals, entre d’altres. Per aquest motiu és molt important el seu diagnòstic precoç i iniciar el tractament el més aviat possible.

El risc d’hipertensió augmenta amb l’edat i és més freqüent en els homes i en les dones a partir de la menopausa que és quan aquesta situació es modifica degut a la disminució de les hormones sexuals femenines que en són protectores. Hi ha famílies d’hipertensos que des d’edats joves han de seguir sempre un tractament.

Com es detecta?

És una malaltia molt fàcil de detectar, ja que simplement amb la mesura de la pressió arterial es pot fer el diagnòstic.

Quines conseqüències comporta aquesta alteració per la salut?

Tal i com s’ha comentat, les conseqüències de la hipertensió arterial són, sobretot, de tipus vascular. Si l’afectació és a nivell de les artèries coronaries es pot produir un infart. La HTA també pot provocar accidents vasculars cerebrals (trombosis, infarts cerebrals, hemorràgies) així com lesions a nivell renal. El risc que comporta la tensió elevada s’incrementa quan hi ha altres malalties associades com la diabetis, l’augment del colesterol, l’obesitat i també el tabac i el sedentarisme.

Què pots fer per evitar-ho?

Podem prevenir la hipertensió amb les següents mesures:

Manteniment d’un pes saludable

Està demostrat que l’excés de greix corporal predisposa a augmentar les xifres de tensió tan en persones hipertenses com en les que tenen les xifres normals. Quan una persona perd pes acostuma a disminuir la seva TA.

Fer un consum moderat de sal

Hi ha molts estudis a nivell mundial que demostren que les poblacions consumidores de nivells elevats de sal solen tenir la tensió arterial més alta. Per tan s’aconsella fer una alimentació saludable controlant la sal d’addició (la que s’utilitza a la cuina i a la taula), i disminuir els aliments molt rics en sal com són els formatges, carns processades, les conserves o les aigües amb gas.

Realitzar exercici físic de forma regular fa baixar les xifres tensionals

També disminueix el risc de sobrepès i obesitat que a la vegada milloren la tensió arterial.

Evitar l’alcohol

Si es pren, fer-ho moderadament, ja que el seu consum excessiu te moltes contraindicacions, entre elles l’elevació de les xifres tensionals.

Alimentació equilibrada

Realitzar una alimentació saludable rica en vegetals, llegums, fruites i fruits secs greixosos com les nous, les avellanes o les ametlles. Una bona idea pot ser la incorporació de sucs i liquats a la teva dieta habitual.

No fumar

El consum de tabac és un factor important de risc cardiovascular.

Consum moderat de cafè

Dos o tres tasses de cafè al dia no són perjudicials, excepte en les persones sensibles a la cafeïna que els hi provoca nerviosisme, taquicàrdia i insomni.

Com es tracta?

El tractament de la hipertensió arterial s’ha d’adequar a cada situació. Hi ha un tan per cent de persones hipertenses que necessiten tractament farmacològic receptat pel metge i que no poden deixar-lo mai.

En casos lleus el tractament dietètic i els hàbits de vida saludables poden ser suficients. En cas de sobrepès o obesitat, la pèrdua de pes és molt important per millorar les xifres de tensió.

Què podem recomanar?

– Realitzar una alimentació rica en potassi: verdures, fruites, llegums i fruits secs.

– Alimentació rica en calci mitjançant l’aportació lactis desnatats (llet i iogurts, formatges baixos en greix i sense sal).

– Incrementar el consum d’aliments rics en omega 3: nous crues, oli de lli en cru i peix blau (salmó, sardines, verat, truita de riu, arengada).

Quins aliments hem d’evitar?

– Evitar o reduir l’ús de sal a la cuina.

– Els aliments precuinats i congelats, pastilles de caldo, salses comercials.

– Snacks: patates xips, galetes salades, fruits secs salats.

– Conserves, salaons i fumats.

– Embotits i formatges.

– Salsitxes de frankfurt.

– Salsitxes, botifarra crua.

– Mandonguilles, hamburgueses preparades amb sal (habitualment els producte envasats porten sal).

– Cereals d’esmorzar, galetes i pastisseria (industrial).

– Aigües amb gas pel seu alt contingut de sodi (bicarbonat sòdic).

Deixa el teu comentari